עובד זר? מעסיק עובד זר? איך תקבל אשרה?

ארבעת השלבים לקבלת אשרת עבודה לעובד זר:

בישראל, מצויים אלפי עובדים זרים ששוהים בארץ באופן בלתי חוקי ומועסקים ללא אשרת עבודה. לעיתים, העובדים הינם בעלי משפחות וילדים ונתונים להעסקה בתנאי מרמה וסחיטה. בארץ מצויים מאות עובדים ללא אישור מתאים, לעתים עם משפחה וילדים.

להעסיק עובד זר ללא רישיון הינה עבירה על החוק ואתה עלול להיקנס בעשרות אלפי שקלים בגין העסקה בלתי חוקית זו, לכן יש לדאוג לקבלת ויזה לעובד לפני העסקתו!

הסיטואציה הבעייתית מדגישה את חשיבות הידע לגבי הנפקת ויזות עבודה לעובדים זרים באשר הם. מדינת ישראל מספקת רק סוג אחד של ויזה, המאפשרת לאוחז בה לעבוד בישראל. היא נקראת ויזה מסוג ב\1.

פועלי בניין, מטפלים סיעודיים או מומחים – לכולם מונפקת אותה ויזה וכולם חייבים לעבור את אותם ארבעה שלבים לשם השגתה. זה המקום לציין כי ישנם תחומים בהם לא ניתן לקבל ויזת עבודה לעובדים זרים – למשל טיפול בילדים קטנים… ועם כל הרצון הטוב, במקרה זה לא יוכל העובד לשהות בארץ בעבודה מסוג זה באופן חוקי!

אז איך מקבלים ויזה לעובד זר?

ישנם מספר שלבים פשוטים בקבלת ויזה לעובד זר, להלן השלבים ופירוט המסמכים הנדרשים לכל שלב עד לקבלת הויזה:

שלב ראשון – הגשת בקשה לאשרת עבודה

מעסיק ישראלי מגיש בשם עובד זר בקשה לאשרת עבודה בארץ באחד התחומים המוכרים על ידי משרד התמ"ת, כולל פירוט סוג העובדה ומקום העבודה, וכמובן פרטיו האישיים של העובד.

במסגרת הבקשה, יש לפרט את הסדר המגורים של העובד בארץ – שלב זה אורך בין חודש לחודשיים. במידה והבקשה מאושרת, מנפיק משרד התעשייה והמסחר מכתב המלצה למשרד הפנים להנפקת וויזה מסוג ב\1. המלצה זו תקפה לשנה בלבד.

שלב שני ושלב שלישי – בקשה לויזה והנפקתה

לאחר מכתב ההמלצה, ניתן להגיש בקשה ישירה למשרד הפנים, שיורה לקונסוליה ישראלית במדינה של האזרח הזר להוציא וויזה מסוג ב\1. הבקשה חייבת לכלול כיסוי ביטוח בריאות לכל זמן העסקת העובד, שכן הוא אינו מכוסה על ידי ביטוח לאומי. לאזרח המגיש את הבקשה אסור להימצא בגבולות הארץ עד להנפקת הוויזה. שלב זה אורך כשלושה שבועות.

הליך קבלת הויזה משתנה מקונסוליה לקונסוליה וכמה מהן דורשות בדיקות רפואיות וחיסונים מסוימים.הוויזה המונפקת היא לשלושים יום בלבד. כך או כך, ויזה מסוג ב\1 ניתן להוציא רק מחוץ לישראל.

שלב רביעי – הארכת הויזה בישראל

לאחר כניסה למדינת ישראל, יש להגיש בקשה משלימה להארכת הויזה לשנה. בקשה זו מוגשת למשרד הפנים שבודק את כל המסמכים שהוגשו בקונסוליה ומאשר את קבלת הויזה. במהלך חודש זה אסור לאזרח הזר לעזוב את גבולות המדינה ואם יעשה כן יאלץ לחזור על כל השלבים מההתחלה.

לאחר שהעובד קיבל את ויזת העבודה, הוא יכול לעבוד בישראל – למטרה לשמה קיבל את הויזה, ללא חשש – ויש לזכור כי חוקי העבודה הכללים במדינת ישראל חלים גם על עובדים זרים; כלומר, תשלום שעות נוספות, חגים וכו'…וגם פיצויי פיטורים במידת הצורך!

מי יכול לעבוד בישראל ולקבל ויזת עבודה?

ויזת עבודה בישראל מקבל מי שיש למדינה אינטרס להעסיק אותו בתחומים השונים. מדי כמה שנים מפרסם משרד התעשייה והמסחר מכסות העסקת עובדים זרים בתחומי המשק כמו חקלאות ובניין ומטפלים סיעודיים. כיום ניתן לראות בארץ מטפלים סיעודיים, עובדים בתחומי הבניין והמסעדנות. מכסות אלה נקבעות עקב הגידול או המיתון בענפים אלה והצורך בכוח עבודה זול ותנאי ההעסקה דומים לאלו של עובדי קבלן, אך מקנים להם אף פחות זכויות.

במקרים נוספים, מומחים מתחומים שונים המגיעים לישראל על מנת לשפר או להניע פרויקטים בעלי אינטרסים לאומיים גם יקבלו ויזת מסוג ב\1 ובמקרים מסוימים יקבלו גם הטבות מס על מנת לעודד תעשינים להשקיע כסף בפרויקטים כלכליים.

משרד הפנים יכול לדחות בקשה לוויזה מסוג ב\1 ואינו מחויב לנמק את החלטתו. בן הזוג של מקבל האשרה מקבל ויזה רגילה לאותו פרק זמן אך אינו רשאי לעבוד. על מנת ששני בני הזוג יעבדו בישראל יש להגיש בקשות נפרדות.

חשוב מאוד – במידה ונתפסת מעסיק עובד זר ללא רישיון, עליך לפנות מיידית לייצוג על ידי עורך דין מומחה ולא לחתום על אף מסמך טרם קבלת ייעוץ זה!

משרדנו נותן ייעוץ למעסיקים שהעסיקו עובדים זרים ונתבעים על ידם בהליכים אזרחיים בבתי הדין לעבודה ברחבי הארץ ובהליכים פליליים מול משרד התמ"ת בגין העסקת עובד זר בניגוד לחוק.