והפעם – משבר בריאות עולמי שפקד גם את ישראל מחייב אותנו המעסיקים לצמצם בכוח האדם

כולם יודעים – מרכיב מרכזי בהוצאות של עסק קטן הינם תשלומי השכר והזכויות לעובדים..ואם העסק נסגר (לדוגמה חנות בקניון) או סתם יש ירידה בהכנסות כי אנחנו לא בדיוק בתקופת שגשוג – מה נעשה עם העובדים?

בימים האחרונים, מקבל משרדנו אינספור פניות ממעסיקים – בעיקר מעסיקים פרטיים קטנים ובינוניים ששואלים איך ניתן לצמצם את כוח האדם ומה בדיוק אומרות הוראת השעה לעניין הוצאת עובדים לחל"ת.

ראשית, ייאמר כי מבחינת המעסיקים אין מדובר בתרחיש חדש שהלא גם במלחמת צוק איתן בשנת 2014 צומצם כוח אדם רב במסגרת מעסיקים פרטיים, ואין ספק כי אין כמעט מעסיק קטן ופרטי במדינת ישראל שלא חווה את הצורך בצמצום כוח אדם – והפעם מסיבת משבר הקורונה.

כהרגלים של דברים גם כאן יש הרבה "פייק ניוז" באינטרנט ומידע מטעה לעניין הוצאת העובדים לחל"ת.

חל"ת – חופשה ללא תשלום

הקווים הכללים:

מותר למעסיקים להוציא עובדים לחל"ת עקב משבר הקורונה.

עובדים שאינם מסכימים לחל"ת יתפטרו בדין מפוטרים – קרי תוך תשלום פיצויי פיטורים מלאים וגמר חשבון.

עובדים שיסכימו – לא יקבלו שכר במהלך החל"ת ויהיו זכאים לתשלום דמי אבטלה

המוסד לביטול לאומי ושירות התעסוקה יצאו בהוראת שעה של תקנות נוכח המשבר לפיהן עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום של 30 יום או יותר החל מה-01.03.2020 בשל צמצומים במקום עבודתם עקב התפשטות הקורונה, עשויים להיות זכאים לדמי אבטלה, למרות שלא פוטרו.

  • עובדים אלה יוכלו לבצע רישום ראשוני ללשכת התעסוקה באופן מקוון (באינטרנט).
  • העובדים יהיו זכאים לדמי אבטלה בתנאי שיעמדו בשאר תנאי הזכאות.

 

מי זכאי?

  • עובד שהוצא לחופשה ללא תשלום (חל"ת) לתקופה של 30 יום או יותר החל מ-01.03.2020 בשל צמצומים במקום העבודה על רקע התפשטות נגיף הקורונה.

יש לציין כי מדובר בהוראת שעה כללית ונדרש ייעוץ פרטני בכל מקרה, שכן עובדים רבים מועסקים בכמה מקומות עבודה, מקבלים את שכרם בחשבונית, לא מסכימים לחל"ת – ואז נשאלת השאלה האם להוציא להם מכתב פיטורים?

מה לגבי שימוע? תשלום דמי הודעה מוקדמת? רכבים בליסינג?

מדובר במקרים רבים וסבוכים של הוצאת עובדים לחל"ת ובכל מקרה בו לא מדובר במקרה הפשוט והרגיל של עובד בתלוש שכר ללא הטבות מיוחדות – נדרש ייעוץ פרטני ומדויק בכדי למנוע תביעות עתידיות של העובד לאחר סיום המשבר על אופן הוצאותו לחל"ת או מסמכים לא מתאימים שנמסרו לו ופגעו בזכויותיו.

בהצלחה לכולנו ובריאות טובה,

עו"ד שרון טייץ

הכותבת היא מומחית ביחסי עבודה בעלת תואר שני

מרצה באוניברסיטה בתחום יחסי העבודה ובעלת משרד עורכי דין