מהם בעצם פיטורים שלא כדין ומתי תדע שעליך לפנות לייעוץ משפטי ואתה יכול להגיש תביעה בגין פיטורין שלא כדין.

תביעה על פיטורין שלא כדין מייצג שלל מצבים בהם העובד מפוטר מסיבות שאינן רלוונטיות ואינן תקפות משפטית

על כן בעצם הפסיקה מגדירה את המצב שבו פיטורים שלא כדין – פיטורים שאין להם תוקף משפטי או שמזכים את העובד שפוטר בפיצוי כספי.

תביעה על פיטורין שלא כדין – כל מה שצריך לדעת

עובדים מקבלים הודעה על זימון לשימוע או הודעה על פיטורים ופעמים רבות מרגישים שהאקט שננקט כלפיהם הוא אקט של פיטורים שלא כדין.

פיטורין שלא כדין הוא מונח משפטי המתאר מצב בו עובד פוטר באופן לא תקין, ממגוון סיבות.

פיטורים שלא כדין יכולים להיות פיטורים ללא שימוע מצד אחד- פיטורים שההליך שלהם לא התנהל כדין, ופיטורים למשל על רקע גיל או אפליה אחר שהם פיטורין שלא כדין מסיבות שאינן מותרות לפיטורים.

במצב בו עובד פוטר והוא מרגיש שהפיטורים פגעו בו והם אינם מוצדקים כדאי לפנות לעורך דין מומחה בדיני עבודה על מנת לברר האם באמת יש עילת תביעה כנגד המעסיק והאם באמת מדובר בפיטורים שלא כדין.

סוגים שונים של פיטורים שלא כדין

  • פיטורים מהרגע להרגע ללא הליכי שימוע – בבתי הדין ברחבי הארץ החילו את חובת עריכת השימוע על כלל המשק- מה שהיה פעם נהוג רק בארגונים בהם היה הסכם קיבוצי. המטרה היא שכל עובד ידע על כוונת המעביד לפטר אותו ויוכל להעלות בפני המעביד שלו את הטיעונים שלו ולנסות לבטל את פיטוריו שכן מדובר בפרנסתו, פיטורים שנעשו ללא הליך שימוע הם פיטורים שלא כדין.
  • פיטורים בתקופות "מוגנות" – פיטורים שלא כדין יכולים להיות פיטורים בכל אחת מהתקופות שנקבעו בחוק שבהן אי אפשר לפטר את העובד. המצבים הללו נקבעו במגוון חוקים ונוגעים לתקופות רגישות בהן מצוי העובד ולכן מצא המחוקק לנכון למנוע את פיטורי העובד בתקופות אלו.
  • פיטורי צמצום ללא צמצומים- מעבידים רבים מפטרים עובדים מהסיבה של "צמצומים" אולם יש לשים לב כי זוהי אינה מילת פלא, אם יוכיח העובד כי בכלל לא היו צמצומים בעבודה הרי שמדובר בפיטורים שלא כדין
עו"ד דיני עבודה שרון טייץ

עו"ד דיני עבודה שרון טייץ

תקופות מוגנות בחוקים שונים בהן ייחשבו הפיטורים לפיטורין שלא כדין

    • נשים בהריון – לפי חוק עבודת נשים פיטורי אשה בהריון כאשר עצם הריונה היווה את הסיבה או אחת הסיבות לפיטורים הם פיטורין שלא כדין
    • נשים בחופשת לידה- חוק עבודת נשים קובע כי אשה בחופשת לידה מוגנת מפני פיטורים וכל פיטורים של עובדת בחופשת לידה הם פיטורין שלא כדין
    • פיטורים במהלך טיפולי פוריות- האישה העובדת בנמצאת בהליכי טיפולי פוריות מוגנת מפני פיטורים גם אם נעדרה לצרכי הטיפולים ופיטורי עובדת במצב זה הם פיטורין שלא כדין
    • פיטורים על רקע גיל – פיטורים של עובדים בסמוך לגיל הפרישה והחלפתם על ידי עובדים צעירים יותר מהווים אפליה פסולה על רקע גיל והם פיטורין שלא כדין
    • פיטורים על עובד שנקרא לשירות מילואים או עתידי או מצוי בשירות מילואים- גם במצב זה מצא החוק לנכון להגן על העובדים שממלאים את חובתם האזרחית ועושים שירות מילואים פעיל ופיטורי עובד בתקופות אלו מהווים פיטורין שלא כדין
    • חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע מגוון מצבים בהם פיטורי עובד יהווה פיטורים שלא כדין, כך למשל פיטורי עובד על רקע אמונתו הדתית, השקפתו הפוליטית, המגדר שלו , העדפתו המינית וכו'… יהוו פיטורין שלא כדין
    • הרשימה המפורטת בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה אינה רשימה סגורה ובתי הדין דנים בכל מקרה לגופו כאשר העובד טוען כי פוטר על רקע אפליה וכי ננקטו כנגדו פיטורים שלא כדין, כך למשל בתקופת מגיפת הקורונה ולאחריה פנו עובדים רבים לבית הדין בטענה כי פוטרו עקב השקפתם על המגיפה- פיטורים על רקע התנגדות ללקיחת חיסונים מהווה פיטורים שלא כדין, פיטורים על רקע השקפת עולם לגבי המגיפה ואופן הטיפול הממשלתי בה מהווה פיטורים שלא כדין ומגוון מצבים נוספים בהם העובד יוכיח כי המעביד שקל במסגרת פיטוריו שיקולים שאינם רלבנטיים לעבודתו ועל כן פיטוריו מהווים פיטורין שלא כדין.


  • מה תוכל לקבל בבית הדין לעבודה במקרים של פיטורים שלא כדין? (אלו סעדים מעניק בית הדין לעבודה במקרים של פיטורים שלא כדין?)

    1. אם העבודה חשובה לך וראית את עצמך עובד באותו המקום שנים רבות נוספות (במיוחד בארגונים גדולים כמו בנקים, משרדי ממשלה וכיוצ"ב..) חשוב מאד לפנות לעורך דין מיד עם תחילת הליכי הפיטורים שכן בבתי הדין לעבודה ישנו הליך של צו מניעה- צו המבקש את מניעת הפיטורים והשבתך לעבודה, אולם צו זה יכולים לבקש באמצעות עו"ד מומחה לדיני עבודה רק בסמוך לפיטורים (את הצו יש להגיש עד שבועיים מיום הפיטורים). כך ייתכן ותוכל לשוב לעבודתך והפיטורים יבוטלו.
    2. אם חלפו מעל שבועיים, בית הדין לא ישיב אותך לעבודתך שכן חלף הזמן ממועד פיטוריך מגביל את היכולת להשיבך לתפקידך- אולי גויס עובד אחר? אולי מערכת היחסים כבר אינה מאפשרת עבודה משותפת? ובמקרה כזה בית הדין ישקול הענקת פיצוי כספי תחת השבה לעבודה בפועל

בשורה התחתונה- לא כל פיטורים שהעובד חושב שהם לא הוגנים יהווה

לכן חשוב מאד- אם אתה רוצה לבטל את הפיטורים יש לפנות בדחיפות לעורך דין מומחה בדיני עבודה. לפי הגדרת הפסיקה. עובדים רבים חשים כי לא היתה סיבה אמיתית לפיטורים אולם רק עו"ד מומחה בתחום יוכל לקבוע אם מדובר במקרה של פיטורים שלא כדין או רק בתחושה לא נעימה בגין הפיטורים.

כך לדוגמה- עובדת שפנתה למשרדנו טענה כי פיטרו אותה שלא כדין בגלל שהמנהלת החדשה שמינו לה אינה אוהבת אותה. כאשר תחקרנו את העובדת התגלה כי היא אינה משתפת פעולה עם המנהלת החדשה, אינה מבצעת את המשימות שהמנהלת החדשה מטילה עליה ולא מוכנה לענות לה או לדבר איתה- כמובן שעקב כך זומנה העובדת לשימוע ופוטרה אולם אלו אינם פיטורים שלא כדין. מדוע? מכיוון שלמעסיק יש סיבה אמיתית לפיטורי העובדת- המעביד החליט מי תהיה הממונה החדשה על העובדת ועל העובדת להסתדר עם הממונים עליה בעבודה מכאן שמצב זה הוא מצב בו הפיטורים תקינים, וסיבת הפיטורים היא לגיטימית.

אם פוטרתם שלא כדין תדעו את הזכויות שלכם?

אם פוטרתם שלא כדין תדעו את הזכויות שלכם?

לקבל את מענה הדרוש

במקרים בהם ישנו חשש כי ננקטו כנגדכם הליכי פיטורים שלא כדין, כדאי להסתייע בשירותיו המקצועיים של עורך דין. בכדי לבחון אם אכן המקרה שלכם אינו עומד בהוראות החוק ואם ניתן לפעול כנגד הפיטורים שלא כדין מצד אחד באופן של השבתכם לעבודה ומצד שני באופן של קבלת פיצוי כספי בגין הפרת החוק.

מהם הסוגים השונים של פיטורים שלא כדין?

פיטורים הם מצב לא נעים לעובד הן מבחינה כלכלית והן מהבחינה האישית. מלבד העובדה שפרנסת העובד נגדעת, קיימת גם הפגיעה האישית ותחושת חוסר החיוניות וחוסר ההערכה.

באופן כללי, מעביד רשאי לפטר עובד שלא עומד בסטנדרטים הנדרשים לעסק, בין אם מבחינת המקצועיות, חוסר תועלת או אי שביעות רצון מתפקודו הכללי. אך יחד עם זאת לא ניתן לפטר עובד ללא נימוק ענייני ומבלי שיש עילה מוצדקת לפיטורים.

  • פיטורים בניגוד להסכם קיבוצי\אישי.
  • פיטורים בניגוד להוראה אוסרת או מגבילה כמו פיטורים עובדת בהריון או לאחר לידה, בזמן טיפולי פוריות, פיטורי עובדת בגין שהייה במעון לנשים מוכות, פיטורי עובד בזמן מילואים, פיטורי עובד נכה מלחמה.
  • פיטורים בניגוד לחובות שהתפתחו בפסיקה כמו חובת תום לב, שיקולים זרים, הטרדה מינית, אי עריכת שימוע.
  • פיטורים בגלל גיל, מין, נטייה מינית, לאומיות, מוצא, מעמד אישי, דעות פוליטיות או השתייכות למפלגה פוליטית.

קיימים שני סעדים שהעובד יכול לקבל

הסעד הראשון הוא אכיפה של יחסי עובד-מעביד:

עובד שמרגיש שפיטוריו נעשו שלא כדין רשאי לפנות לבית הדין לבקש צו מניעה זמני אשר יבטל את הפיטורים ויחזיר את העובד לעבודה וזאת עד להחלטה בתביעה העיקרית שתוגש. העובד נדרש להוכיח בבקשה סיכויי הצלחה בתביעתו העיקרית.

יש להדגיש כי נדרש להגיש את צו המניעה הזמני סמוך ככל האפשר למועד הפיטורים וזאת כדאי שהבקשה לא תדחה מחמת שיהוי.

הסעד השני:

פיצויים בגין גרימת נזק כלכלי או עוגמת נפש.

  •  דיני עבודה פיטורים שלא כדין

    פיטורים שלא כדין מתארים מצב בו עובד פוטר באופן לא תקין, ממגוון סיבות. החל מאפליה אסורה, פיטורים ללא שימוע, פיטורים על רקע גיל, פיטורים על רקע הטרדה מינית, פיטורי עובדת בהריון, פיטורי עובדים לאחר חופשת לידה ועוד. במצבים אלו ואחרים, יש לפנות אל עורך דין מקצועי ולהסתייע בשירותיו. לקבלת מענה מוקפד ומקיף, יש לפנות אל משרדנו המתמחה בכל תחומי דיני העבודה, תוך ליווי וייעוץ מקצועי לעובדים, ייצוג בערכאות השונות, ייצוג בהליכי שימוע ופיטורים ומתן הכוונה, משרדנו עוסק גם בבוררות וגישור בתחום יחסי העבודה ופועל כמגשר מוסמך מטעם לשכת עורכי הדין בישראל.

  • פיטורים שלא כדין: סוגים שונים

    במקרים של פיטורים שלא כדין, יש להסתייע בייעוץ משפטי מקצועי. מתי תדעו שפוטרתם שלא כדין?

    • פיטורים ללא שימוע – בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה, על כל מעסיק לקיים לעובדיו שימוע בטרם פיטורים. לאורך השימוע, יוצגו בפני העובד הנימוקים לפיטורים. כמו כן, תינתן ההזדמנות לעובד להשמיע את טיעוניו בעד המשך העסקתו. חשוב להדגיש כי פיטורים ללא שימוע הם בניגוד לחוק, וכי במצב של פיטורים ללא שימוע ייתכן ומגיע לכם פיצוי כספי או שניתן למנוע את הפיטורים ולהמשיך את עבודתכם – לשם כך כדאי להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום.
    • פיטורי אישה בהריון – אסור לפטר אישה בהריון עקב ההיריון, במקרים בהם את עובדת בהריון והודיעו לך כי את מוזמנת לשימוע לפני פיטורים או מפוטרת – כדי לקבל ייעוץ מקצועי. עוד נציין כי אמנם לפי חוק עבודת נשים אסור לפטר עובדת בהריון רק אם יש לה וותק של 6 חודשים במקום העבודה אולם חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על פיטורים בגין הריון (או כל גורם מפלה אחר) כבר מהיום הראשון! אל תוותרי על ייעוץ מקצועי במקרה הפרטי שלך! פני אלינו.
    • פיטורים לאחר חופשת לידה על מעסיק חל איסור לפטר עובד בפרק זמן של עד 60 יום לאחר חופשת הלידה. כמו כן, על המעסיק חל איסור לפגע בהיקף המשרה של העובדת ובשכר שלה. במקרים בהם המעסיק עבר על האיסור, יש לפנות אל עו"ד ולהסתייע בשירותיו. אם המעביד הודיע לך שאין לך מה לחזור לעבודה לאחר חופשת לידה כי את מפוטרת – הוא עובר על החוק!
    • קיימים מקרים רבים נוספים של פיטורים שלא כדין לדוגמה – לפני הפנסיה, כאשר עובד מזומן לשירות מילואים או נמצא בשירות מילואים, כאשר עובד נמצא בימי מחלה שמגיעים לו לפי תקופת עבודתו ועוד.
  • לקבל את המענה הדרוש בתחום דיני עבודה פיטורים שלא כדין

    במקרים בהם ישנו חשש כי פוטרתם שלא כדין, כדאי להסתייע בשירותיו המקצועיים של עורך דין. בכדי לבחון אם אכן המקרה שלכם אינו עומד בהוראות החוק ואם ניתן לפעול כנגד הפיטורים או לקבל פיצוי כספי בגין הפרת החוק, מומלץ להתייעץ עם עו"ד דיני עבודה המתמחה במקרים מסוג זה.