תחום דיני העבודה מורכב בישראל וזכויות רבות אינן מוכרות לעובד ולמעביד, אולם ייעוץ בדיני עבודה יוכל לעזור לך, ועורך דין מומחה בתחום יערוך חישוב של כלל הזכויות והתשלומים שמגיעים לך מהעבודה בכדי שלא תיפגע.

  • היבטים כספיים- כאשר מדובר ביחסי עבודה ישנם היבטים שהם היבטים כספיים- כלומר זכויות שלא שולמו לך על ידי המעביד-המעסיק,
  • היבטים נזיקיים- תשלום פיצויים בגין נזק שנגרם לך כתוצאה מפעולות של המעסיק
  • היבטי פיצוי ללא הוכחת נזק- כאשר המעסיק מפר הוראות חוק שעצם ההפרה שלהן מקנה לך פיצוי גם אם לא נגרם נזק
  • היבטים פליליים – כאשר נעשות עבירות פליליות בתוך מערכת יחסי העבודה
עו"ד לדיני עבודה שרון טייץ

עו"ד לדיני עבודה שרון טייץ

להלן המדריך המקוצר עבורך העובד, למקרים בהם כדאי שתפנה לייעוץ בדיני עבודה:

  • לפני תחילת העבודה –

עריכת הסכם העבודה, תנאים נלווים להסכם העבודה, על מה אפשרי וכדאי לנהל מו"מ בקליטה לעבודה- וותק, מספר ימי חופשה, קרן השתלמות, דמי מחלה בתשלום מהיום הראשון, גילום רכב ואחרים; ייעוץ בדיני עבודה יוכל לתת מענה לכל ההיבטים האלו.

  • התחלת לעבוד? מזל טוב מה עכשיו?

במהלך העבודה ניתן להיתקל בקשיים בתוך החברה לדוגמה- התעמרות, שפה לא נאותה, הטרדה מינית וכיוצ"ב;

אירועים כאלו עשויים להוביל בסופו של דבר למחלוקת או תביעה בין הצדדים וחשוב לקבל ייעוץ בדיני עבודה באמצעות עורכי דין מומחים בתחום, בכדי להתנהל נכון כבר מהשלבים הראשונים של אותם אירועים.

לדוגמה– אם הגשת תלונה על הטרדה מינית בעבודה, המעסיק צריך לקיים בירור ולהודיע לך על ההחלטה שלו בכתב ועל הסנקציות שננקטו כלפי הצדדים.

חשוב לקבל ייעוץ בדיני עבודה טרם הגשת התלונה, זאת בכדי לנסח את התלונה בצורה נכונה. ככל שהתלונה לא תתברר, או שבעקבות התלונה יפטרו אותך או ירעו את תנאי עבודתך- תוכל לפנות להליך משפטי למיצוי הזכויות שלך.

  • סיום העבודה – לפני שאתה מתחיל לכתוב מכתב התפטרות- סטופ! כדאי לקבל ייעוץ בדיני עבודה בצורה מקצועית מעורך דין שיבהיר מה לכתוב ומהן נסיבות ההתפטרות.

חשוב לציין כי יש נסיבות התפטרות בהן יגיע לך תשלום מלא של פיצויי הפיטורים ויש כאלה שאינן מזכות אותך בתשלום פיצויי פיטורים מלאים- לא חבל?

רוצה לעבור לעבודה בחברה מתחרה או לפתוח עסק עצמאי אחרי סיום העבודה? כדאי שלפני ההתפטרות תפנה לייעוץ בדיני עבודה אצל עורך דין שמתמחה בתחום זה על מנת לוודא שלא יגישו כנגדך תביעות לאחר סיום העבודה. כך תוכל לוודא מהי הדרך הנכונה לפי הסכם העבודה שלך ולפי החוק להמשיך את דרכך המקצועית ללא תסבוכות מיותרות.

מתי תצטרכו ייעוץ בדיני עבודה?

מתי תצטרכו ייעוץ בדיני עבודה?

האם מותר לך לפנות אל לקוחות החברה ולהציע להם שירותים של החברה החדשה שאתה עובד בה?

התשובה תלויה בהסכם העבודה שלך ובאופי החברה והלקוחות שעבדת מולם, קבלת ייעוץ בדיני עבודה לפני שאתה פונה ללקוחות מהחברה הקודמת היא הכרחית כדי למנוע תביעות בסכומים גבוהים של המעסיק הקודם שיגיד שפגעת לו בעסק!

  • אתה חושב שאתה עומד בפני פיטורים? קח עורך דין!

במקרים רבים העובד מרגיש את הקרקע "רועדת" תחתיו ויודע כי הליך פיטורים מתקרב, במקרים אחרים העובד מזומן לשימוע באופן מפתיע, במקרים אחרים העובד פשוט מקבל מכתב פיטורים.

כדאי ורצוי בכל אחד מהמקרים האלו להיוועץ מידית בעורך דין מומחה בתחום דיני עבודה שיוכל לנתח את התהליך שאתה עובר ולייעץ לך כיצד להתנהל.

בנוסף, עורך הדין יוכל לנהל מו"מ מטעמך על תנאי העזיבה שלך- הודעה מוקדמת ארוכה יותר בתשלום, פיצויים מוגדלים וכיוצ"ב.

עובדים רבים חושבים שחרב הפיטורים המופנית כלפיהם אינה הוגנת- בדיוק לשם כך נועד הליך השימוע במסגרתו כל עובד יכול להיות מיוצג על ידי עורך מטעמו. ייצוג בהליכי שימוע חשוב מאין כמוהו כאשר מדובר בתקופות עבודה ארוכות, שכר גבוה ותפקידים בכירים וזאת על מנת למנוע פגיעה בזכויות שלכם.

  • פיטורים בנסיבות מיוחדות אישיות- מתי חובה להיוועץ בעורך דין ולקבל ייעוץ בדיני עבודה?
  1. אם קוראים לך לשימוע בהריון
  2. אם מפטרים אתכם כשיש לכם עוד 2-3 שנות עבודה לפני גיל הפנסיה
  3. אם מפטרים או מזמנים לשימוע עקב דת, השקפה פוליטית, מראה או כל סיבה אחרת שאינה סיבה מקצועית!
  4. אם מפטרים אתכם ללא סיבה לאחר שנות עבודה ארוכות

בכל המקרים האלו ככל הנראה מגיע לכם פיצוי- וייעוץ בדיני עבודה על ידי עו"ד מומחה יוכל למצות את זכיות שלכם מול המעסיק בפשרה, בהסכם וככל שלא ישכילו הצדדים "להסתדר" ביניהם- בהגשת תביעה לבית הדין לעבודה.

  • במקרה שאתה מקבל כתב תביעה שהוגש כנגדך על ידי המעסיק– אין ברירה אלא לפנות לעורך דין על מנת שייתן לך ייעוץ בדיני עבודה שיבהיר עבורך את התמונה, יעשה סקירה של המצב המשפטי ויציג לך את סיכוני וסיכויי התביעה וכיצד להיערך להגנתך.

אמנם הייצוג על ידי עורך דין אינו מחויב בחוק בבית הדין לעבודה ואדם יכול להגיע לדיונים בביה"ד לעבודה ללא עורך דין ולייצג את עצמו, אבל אין ספק שייצוג מקצועי וייעוץ בדיני עבודה, במיוחד בשאלות משפטיות מורכבות, סכומים גבוהים או תקופת עבודה ארוכה יכול לסייע במיצוי זכויותיך.

חייבים לי סכומים קטנים יחסית של תשלומי זכויות מה כדאי לי לעשות?

אם אתה חושב שלא שילמו לך סכומים קטנים במהלך העבודה, חוסר בתשלום שעות, אי תשלום דמי הבראה, יום חופש שלא שולם או כל דבר אחר – אתה יכול להסתייע לצורך כך בעמותות רבות הקיימות ומספקות שירות זה ללא תשלום.

לחלופין ניתן לקבל ייעוץ בדיני עבודה מעורך דין מומחה בתחום שיסכם עבורך את סכומי החוב ולהגיש תביעה באופן עצמאי.

מידע נוסף וזמין לכל תושב ואזרח בנושא תשלומי זכויות סוציאליות מצוי באתר "כל זכות" במסגרתו תוכל לחשב או לבדוק כמה בדיוק לא שולם לך.

לינק לאתר כל זכות לחישוב זכויות סוציאליות כנסו לכאן

איך ייעוץ דיני עבודה יכול לעזור לך אם התביעה?

איך ייעוץ דיני עבודה יכול לעזור לך אם התביעה?

אפשר להגיש תביעה בבית הדין לעבודה לבד?

בדיני עבודה בהתאם להוראות החוק, אין חובה של ייצוג על ידי עורך דין.

אם מדובר בתביעה אשר היקף הסכומים שאתה תובע נמוך- ייתכן מאד שתוכל להגיש אותה לבד באמצעות כתיבת התביעה ופירוט הסכומים על גבי טפסים שנמצאים באינטרנט באתר בית הדין לעבודה ולייצג את עצמך.

את טפסי התביעה העצמית בבית הדין לעבודה תוכל להוריד בקישור הבא

קיבלתי פסק דין כנגדי בבית הדין האזורי לעבודה ואני רוצה לערער עליו מה עושים?

כאן כבר תהיה מחויב לשכור את שירותיו של עו"ד, מקצועי, בעל ניסיון בייצוג בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, שייתן לך ייעוץ בדיני עבודה – והוא יבחן את התיק ויחליט אם יש בסיס להגשת ערעור משפטי או לא ויוכל לייצג אותך בערכאה זו- אשר בה אדם חייב להיות מיוצג ואינו יכול לייצג את עצמו.

ייעוץ בדיני עבודה עושים רק עם עורך דין עבודה טוב

ייעוץ בדיני עבודה עושים רק עם עורך דין עבודה טוב

זימנו אותי לשימוע לפני פיטורים- האם לפנות לייעוץ בדיני עבודה לפני השימוע או אחרי שאקבל את ההחלטה?

כדאי ורצוי להתייעץ עם עורך דין ולקבל ייעוץ בדיני עבודה לפני השימוע שכן ייתכן שעורך דין ינחה אותך להגיב בכתב, להציג מסמכים, להתייצב לבדך לשימוע או להתייצב כשאתה כבר מיוצג על ידי עורך דין- כך תוכל להבטיח שגם השימוע יתבצע בצורה המקצועית ביותר וללא פגיעה בזכויות שלך.