במסגרת יחסי עבודה פעמים רבות הצדדים מגיעים לאי הבנות ונגררים להליכים משפטיים בצדק או שלא בצדק- זה כבר ביה"ד יחליט!

ישנם עובדים שמקבלים תביעת מעביד נגד עובד בין אם במהלך תקופת עבודתם וברוב המקרים לאחר שנסתיימו יחסי העבודה בין הצדדים.

במקרים אחרים העובד בכלל אינו מודע לכך שהוגשה כנגדו תביעת מעביד נגד עובד, הוא לא מתגונן ולא עונה ומקבל פסק דין כנגדו- חבל!

עבדת בחברה וקיבלת תביעה מהמעסיק שלך במהלך העבודה או אחרי שסיימת לעבוד- כאן תוכל לקרוא על הדרך הנכונה לפעול בכדי להתגונן בפני תביעת מעביד נגד עובד

אין סיבה להיכנס ללחץ – אבל יש לתכנן את המהלכים המשפטיים שלך באמצעות עורך דין לדיני עבודה, ולשים היבט למועדים שנקבעו בהחלטות שקיבלת.

בדרך כלל עם קבלת התביעה תקבל הודעה על הזמנה לדין שמפרטת תוך כמה זמן עליך להגיש כתב הגנה.

משך זמן זה יתן לך שהות לבחור עורך דין מטעמך, וכאשר ייבחר עורך דין הוא יכול לפנות אל ביה"ד בבקשה לקבל ארכת זמן נוספת כדי להגיש את כתב ההגנה מטעמך.

עו"ד לדיני עבודה שרון טייץ

עו"ד לדיני עבודה שרון טייץ

סוגים של תביעת מעביד נגד עובד שיכולים להגיש כנגדך

  1. תביעות כספיות – תביעה שעיקרה בטענה שאתה חייב כסף למעביד. לדוגמה אם החברה תטען שאתה מעלת בכספים או קיבלת תשלומים ביתר שלא מגיעים לך, אם קיבלת הלוואת מהחברה בזמן העבודה ועדיין אל החזרת אותן וסיימת לעבוד, אם אתה מסרב להשיב ארכב טלפון או מחשב של העבודה; במקרים אלו ואחרים ייתכן שתקבל תביעת מעביד נגד עובד בעילה כספית ודרישה לתשלומים שונים.
  2. תביעות על הפרת תחרות, סודיות או גניבת לקוחות –זוהי עילת התביעה הפופולרית ביותר שמגישים מעבידים כנגד עובדים לשעבר. בדרך כלל טבע האדם הוא להמשיך לעבוד באותו תחום עיסוק ולפעמים זה כל ההכשרה המקצועית שיש לעובד ועל כן אן לו ברירה אחרת.
  3. פעמים רבות אנו נתקים בעובדים שלא מבינים מה לא בסדר כאשר הם מסיימים לעבוד ועוברים מיד לחברה מתחרה, או מודיעים לכל הלקוחות שלהם בהודעות אסאמאס שהם סיימו את העבודה ומודיעים היכן יעבוד מעתה והלאה.

הבעיה היא שכאשר עובד חתום על חוזה עבודה שיש במסגרתו הסכם סודיות או אי תחרות, המעביד יכול לתבוע את העובד בגין פעולות אלו אם אלו גרמו לו נזק – במקרה כזה המעביד יכול להגיש תביעת מעביד נגד עובד.

יש לשים לב- אם ניהלת עסק עצמאי במקביל לעבודתך אצל המעסיק, קיבלת תשלומים מלקוחות שאינם בתוך שכרך, פנית ללקוחות או לספקים והפנית אתם למתחרים, העברת לקוחות מהעסק שלו לעסק מתחרה וגרמת לו נזק או ירידה בהכנסות- גם כאן תיתכן הגשת תביעת מעביד נגד עובד.

רבים מהעובדים רוצים לצאת לדרך עצמאית וגם כאן יש חשש- הקמת עסק מתחרה ופנייה לספקים של המעביד הקודם, העברת רשימת לקוחות או פניה אליהם, העברת הצעות המחיר של המעביד הקודם לחברה מתחרה כדי שהיא תציע מחיר יותר תחרותי – כל אלו לדוגמה בלבד יכולות להוות עילה לתביעה.

כמובן שיש בעולם העסקי פעולות רבות אחרות שיכולות לגרור תביעת מעביד נגד עובד בהקשר זה.

  1. לאחר סיום העבודה- אם עברת לעבוד בחברה מתחרה באותו התחום ו"לקחת" איתך לקוחות או גרמת נזק כלכלי- המעסיק יכול להגיש כנגדך תביעת מעביד נגד עובד בבית הדין לעבודה בדרישה לפיצוי על הנזק שגרמת לו בפעולותיך.
  2. תביעות על הפרת אמונים או אחריות נושא משרה- ככל שביצעת תפקיד בכיר בחברה אצל המעסיק ופעלת באופן לא חוקי או לא אתי לפי כללי הגילדה המקצועית שאתה שייך אליה (רו"ח, עו"ד – לדוגמה); המעסיק יכול להגיש כנגדך תביעת מעביד נגד עובד בגין עילות אלו ולדרוש פיצוי כספי ללא הוכחת נזק או פיצוי כספי על הנזק שנגרם לו.

החוקים לפיהם יכולה להיות מוגדת תביעת מעביד נגד עובד הם

חוקים רבים מגדירים את "מתחם" הפעולה של יחסי העבודה אשר בהפרתם על ידי אחד הצדדים מקנים לצד השני עילה לתביעה בבית הדין לעבודה.

  • עשיית עושר ולא במשפט- במקרים בהם העובד "גנב" לקוחות והעובד "התעשר" על חשבון המעביד
  • חוק החוזים – הפרת חוזה העבודה בין הצדדים יכולה לגרור הגשת תביעת מעביד נגד עובד; לדוגמה אם יש סעיף בחוזה שאסור לעבוד בחברה מתחרה לתקופה מסוימת והעובד התפטר ועבר מיד לעבודה בחברה מתחרה- ייתכן שהחברה תתבע אותו בתביעת מעביד נגד עובד בגין הפרת הוראות החוזה.
  • חוק איסור לשון הרע במקרים בהם העובד מדבר סרה על החברה או בעלי העסק בו עבד , התנהגות זו יכולה לגרור תביעת מעביד נגד עובד בלשון הרע
איזה סוגים של תביעות קיימות?

איזה סוגים של תביעות קיימות? (depositphotos)

באיזה בית משפט מוגשת תביעת מעביד נגד עובד?

  • תביעת מעביד נגד עובד מוגשת בבת הדין לעבוד בלבד ולא בכל בית משפט אחר לפי הוראות החוק.
  • בארץ קיימים בתי דין אזוריים לעבודה בפריסה ארצית: ביה"ד לעבודה בבת ים (לשעבר ת"א, מכסה תביעות מאזור המרכז), ביה"ד לעבודה בירושלים, ביה"ד לעבודה בחיפה, ביה"ד לעבודה בנצרת, ביה"ד לעבודה בבאר שבע.
  • לפני הגשת תביעת מעביד נגד עובד יבדוק המעביד איפה אתה עובד ואיפה מקום העבודה ויגיש את התביעה לבית הדין שלו יש סמכות- ייתכן וזה יהיה רחוק ממקום מגוריך כי הבחינה הראשונה להגשת התביעה היא מקום ביצוע העבודה.
  • המעסיק יכול לתבוע בכל בית משפט אזרחי אם התביעה נוגעת למשל למעילה בכספים או הפרת הוראות חוק פלילי.

איך מתנהלת תביעת מעביד נגד עובד בבית הדין לעבודה?

  1. כשאתה מקבל כתב תביעה נשלחת אליך הודעה על כך שנפתח נגדך הליך- שים לב לא להתעלם מהודעה זו.
  2. בהודעה יהיה מפורט תוך כמה זמן עליך להגיש כתב הגנה 15 יום או 30 יום לפי העניין.
  3. כתב הגנה הוא העמדה שלך, הוא מפרט את הטענות שלך- מה יש לך לומר כנגד התביעה שהגיש המעביד.
  4. לאחר שתבחר עורך דין לדיני עבודה שייצג אותך, הוא יגיש לבית הדין ייפוי כוח בו הוא יודיע על המינוי שלו ובהמשך כתב הגנה מטעמך לאחר שיתחקר אותך על כל המופיע בכתב התביעה.
  5. לאחר שהוגשו כתב התביעה וכתב ההגנה – ההליך יתחיל להתנהל בבית הדין לעבודה.
  6. במסגרת תביעת מעסיק ישנם הליכי ביניים שונים שנקבעים לפי החלטת בית הדין או דרישות הצדדים- לדוגמה הליכים לגילוי מסמכים כליים או ספציפיים, הליכים לזימון עדים ועוד..הכל לפי שיקול הדעת של עורך הדין המנהל את התיק מטעמך.
  7. לאחר מכן השלב הבא הוא שלב ההוכחות- במסגרת שלב זה כל אחד מהצדדים יציג תצהירים מטעמו, וכל עד שנתן תצהיר יגיע לבית הדין לתת עדות וייחקר על ידי עוה”ד של הצד השני.
  8. עם תום החקירות ושלב ההוכחות- ייתן בית הדין אפשרות לצדדים לסכם את הטענות שלהם בכתב או בעל פה בתביעת מעביד נגד עובד(אם מדובר בתיק לא מסובך מבחינה משפטית וללא עדויות רבות).
  9. לאחר מכן- ממתינים עד לקבלת פסק דין

חשוב לציין כי ניהול מקצועי של הליך תביעת מעביד נגד עובד על ידי עורך דין מומחה בדיני עבודה, הוא קריטי.

אל תחכה שזכויותיך ייפגעו בתביעת מעביד נגד עובד, אל תמתין עד לפסק דין נגדך, אל תיתן להליכים להתקדם- קח ייעוץ מקצועי למיצוי זכויותיך.

ללא ייצוג מקצועי זכויותיך יכולות להיפגע ואתה עלול למצוא את עצמך משלם סכומים גבוהים בגין תביעת מעביד נגד עובד.

בכל שלב של הליך תביעת מעביד נגד עובד, הצדדים יכולים להגיע לפשרה ולהסכים עם סיומו של ההליך בדרך הנראית להם- ואז ינוסחו הסכמי פשרה באמצעות עורכי הדין ויוגשו לבית הדין.

לעיתים אתה לא מעוניין שיראו שהיית מעורב בהליך משפטי, לצערנו באופן עקרוני חופש המידע בארץ הוא כלל מוביל בהליכים משפטיים- אולם, ככל שעורך דין שמייצג אותך בתביעת מעביד נגד עובד מודע לרצונך ניתן לפעול במגוון דרכים על מנת להטיל חיסיון על ההליך או לערוך הסכמים מחוץ לכותלי בית הדין ולמחוק את התביעה.

בצורה כזו ייתכן שלא תופיע בכלל ברשת תביעת מעביד נגד עובד נגדך- גם כאן ייעוץ מקצועי יעזור למיצוי רצונותיך וזכויותיך.

לא קיבלתי את כתב התביעה בכלל ופתאום נשלח אליי פסק דין בהעדר הגנה מה זה אומר?

זה אומר שכנראה לאחר שעבר המועד ולא הגשת כתב הגנה- פנה התובע (המעסיק) לקבל נגדך פסק דין בגלל שלא התגוננת. במקרה כזה כמובן פסק הדין יהיה לטובת המעסיק כי לא הגשת בכלל הגנה.

אם קיבלת הודעה על פסק דין בהעדר הגנה שניתן נגדך בתביעת מעביד נגד עובד יש לפנות ללא דיחוי אל עורך דין מומחה בתחום דיני העבודה על מנת שיגיש בקשה לביטול פסק הדין שניתן במעמד צד אחד ויפעל לייצג אותך ולהגיש כתב הגנה מטעמך.

באופן עקרוני בתי הדין לא "אוהבים" פסק דין שניתן ללא הגנה ונותנים פסק דין כזה רק כאשר אין תגובה מטעמך.

עורך דין מקצועי בתחום ידע לנסח בקשה מתאימה שתוביל לביטולו של פסק דין כזה ואז ההליך יתנהל כראוי כפי שמפורט למעלה ותוכל להציג את העמדה שלך.

מה עושים אם המעסיק מגיש נגד העובד תביעה?

מה עושים אם המעסיק מגיש נגד העובד תביעה? (depositphotos)

המעסיק הגיש כנגדי תביעה אבל יש לי גם תביעה כנגדו מה עושים?

במקרה הזה על עורך הדין שבחרת להגיש במקביל לכתב ההגנה מטעמך גם כתב תביעה שכנגד בתביעת מעביד נגד עובד- כלומר אתה מתגונן בפני מה שהמעסיק כתב נגדך וגם תובע אותו בחזרה.

יש לשים לב שחובה להגיש את המסמכים האלו יחד- וכך התביעות ההדדיות יתנהלו במקביל במסגרת ההליך של תביעת מעביד נגד עובד.

האם חובה לשכור עורך דין להליך בבית הדין לעבודה?

החוק קובע כי בבית הדין לעבודה אין חובת ייצוג- כלומר לא חייבים עורך דין אבל אין כל ספק שאדם שאינו מקצועי בתחום לא יכול למצות את זכויותיו בתביעת מעביד נגד עובד ללא ייצוג מתאים במיוחד בתביעת מעסיק שהוגשה כנגדך.

אם נקבע בפסק דין כי אני צריך לשלם למעסיק שלי סכומים תוך כמה זמן אני מחויב בתשלום?

באופן עקרוני תשלומי פסק דין הינם תוך 30 יום ממועד שניתן פסק הדין. כמובן שעורך דין מטעמך יכול לפעול מול הצד השני ולסייע בתשלום בתשלומים או בדחיית התשלום כך שתוכל להיערך בהתאם.

אם לא תשלם- הצד השני יכול לפתוח כנגדך בהליכי הוצאה לפעול וגבייה.

במקרה כזה הריביות יהיו גבוהות מאד לתשלום ועלולות לחול סנקציות נרחבות- צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקולים על חשבונות וכו'..- לא נעים בכלל!

קיבלת תביעת מעביד נגד עובד- כדאי שתפנה לייעוץ מקצועי על מנת להתגונן!