עו"ד שרון טייץ, אמא לארבעה, היא הישראלית הראשונה שתעמוד בראש ארגון "מעגל נשים" העולמי

מה זה מעגל נשים?

"ארגון התנדבותי שפועל היום ב-34 מדינות ברחבי העולם. בארגון, פעילות יותר מ- 14 אלף חברות בעלות קשרים וכישורים, שמחפשות דרכים להשתמש בהם כדי להועיל לחברה. בישראל, יש 17 מעגלי נשים, עם כ – 250 חברות".

איך הגעת לארגון?

"תמיד היה לי חשוב לפעול בעניינים חברתיים. לפני שבע שנים, קראתי על הפעילות של ארגון מעגל נשים העולמי באינטרנט והגעתי למעגל 7, שפועל בצפון תל אביב. היו שם עשרים נשים, שעשו דברים מדהימים. הן הלכו למחלקת הרווחה בעירייה, ביררו איפה צריך עזרה והיכן יש מצוקה אמיתית והביאו לנו הצעות לפרויקטים, כמו שיפוץ מועדונית בשכונת מצוקה, ארגון מסיבת חג לילדים שם או סיוע בהכנת שיעורי בית".

לא קשה למצוא זמן להתנדב, כשיש לך משרד עורכי דין לנהל וארבעה ילדים לגדל?

"בדיוק כמו שקשה למצוא זמן לשמר את הזוגיות או לעשות ספורט. זה עניין של סדר עדיפויות וגם עניין חינוכי. כשאני הולכת להתנדב במועדונית, הילדים שלי אומנם נשארים בבית עם שמרטפית, אבל גם לומדים שיום בשבוע אמא עוזרת לילדים אחרים, כי אין מי שיעזור להם".

איך את מסתדרת עם כל המטלות הרגילות?

"המשרד שלי מצוי במרחק חמש דקות מהבית. יש לי עזרה בניקיון ובבישול שלוש-ארבע שעות ביום, כי כשצריך לשלם 1,100 שקלים לכל ילד על צהרון שנגמר בארבע, יותר זול לי להביא עזרה. אני מקפידה לבוא כל יום בשעה אחת וחצי ולאכול עם הילדים. בדרך כלל, אני גם מספיקה להכין איתם שיעורי בית וחוזרת למשרד אחרי שתיים וחצי. שלוש פעמים בשבוע אני מסיימת לעבוד מוקדם ומסיעה לחוגים ובעלי עושה את זה פעמיים בשבוע. החלוקה היא כמעט שוויונית, אבל כשרציתי ילד חמישי בעלי אמר לי: תחליטי. או ילד או נשיאה עולמית. את שניהם אני לא יכול!"

מתי החלטת להעמיד את עצמך לבחירה?

"ב-2009, החלטתי לרוץ לתפקיד סגנית הנשיאה הארצית, שבהתאם לתקנון כעבור שנה הופכת לנשיאה. בעקבות ההצלחה, עודדו אותי לנסות לרוץ לתפקיד העולמי. נסעתי לכנס העולמי בבלגיה ובמשך ארבעה ימים נאמתי על העמדות שלי. זה היה ממש אחרי המשט והאווירה הייתה טעונה, אבל לא נבהלתי. ניהלתי שיחות אישיות עם עשרות נציגות. כולן התפעלו מזה שיש לי ארבעה ילדים ומשרד משלי, העוסק בשמירה על זכויות נשים. מתוך שלושים מדינות שהשתתפו, רק שתי נציגות לא הצביעו למעני".

מה עושה הארגון העולמי?

"בכל שנה, נערך כנס עולמי ונבחר פרויקט עולמי. בשנה שעברה, למשל, הוחלט להקים תאי שירותים לתלמידות בהודו אחרי שהתברר שהן מפסיקות ללכת לבתי הספר, שבהם לומדים יחד בנים ובנות, כי אין להן בתי שימוש. "לאחרונה חזרתי מפגישות היכרות עם הצוות המנהל את הארגון, הכולל שלוש סקנדינביות, גרמנייה ואיסלנדית. במשך ארבעה ימים ישנו באותו חדר, התקרבנו מאוד ועבדנו לפחות עשר שעות מדי יום".

מה הכי הפתיע אותך?

"הבדלי המנטליות. הן, למשל, התפלאו מאוד לשמוע אותי מדברת ארוכות עם הילדים, ואפילו בוכה כשהילד אמר לי:"אמא בואי הביתה". בשיחות שלהן עם הבית הן דיברו מאוד בקצרה. לעומת זאת, התרשמתי מאוד מהשוויון המוחלט שבו הסקנדינביות מנהלות את חייהן. למשל, משלמים להן משכורת מלאה, במשך חופשת לידה שיכולה להימשך גם שנה, והן יכולות להמשיך לשמור על מעמדן. אצלנו, כשאישה בוחרת להישאר עם התינוק ומפסיקה להכניס כסף, דורשים ממנה לצמצם בהוצאות. למזלי, יש לי בעל מאוד שוויוני, שגם נשאר עם ארבעת הילדים כשאני נוסעת, אבל אני יודעת שזה חריג, לצערי יש אנשים שאפילו אומרים לו שהוא פראייר".