מגדלת ילד לבד, זה מספיק קשה… כאן תוכלי לקרוא על הזכויות שלך כאם עובדת חד הורית והטבות מיוחדות המגיעות לך במסגרת החוק!

הפתיחות לה אנו עדים בשנים האחרונות, יוצרת דפוסים של משפחות מסוגים שונים, הורים מאותו המין, משפחות שלהן יותר מזוג הורים אחד ומשפחות שלהן רק הורה יחיד – חד הוריות.

המשרד האמון בישראל על רווחתן של משפחות חד הוריות הוא משרד הרווחה, אשר מקצה תשלומים וקצבאות למשפחות שעונות על הגדרת החוק בהיותן "חד הוריות".

אז מיהי בעצם משפחה חד הורית בישראל?

משפחה חד הורית היא משפחה שבה הורה יחיד גבר או אישה. בין אם מדובר בזוגות גרושים, פרודים או אלמנים/ות וכמובן רווק/ה שהביאו לעולם ילד בגפם.

ההגדרה החוקית היא ההגדרה על פיה פועל משרד הרווחה ומכוחה מקבלות משפחות אלו תשלומים וקצבאות, למרות שבפועל המציאות יוצרת כמובן הגדרות כלאיים ובמקרים אלו יש לפנות באופן פרטני אל המוסד לביטוח לאומי.

הידעת?
אם את/ה חולק/ת משק בית משותף עם בן זוג מאותו מין או ממין שונה ואתם תוגדרו כ"ידועים בציבור" ישללו זכויותיכם כמשפחה חד הורית!

במדינת ישראל, מרבית המשפחות החד הוריות הינן משפחות בהן ההורה היחיד הינו האם, קרי אישה. הדבר יוצר בעייתיות שכן נשים במדינת ישראל, למרות ההתקדמות העצומה בזכויות הנשים העובדותמצויות עדיין בנחיתות לעומת הגברים מבחינת שכר ותנאי עבודה!

אמהות חד הוריות רבות משוועות לצאת לעבודה הן בשל העיסוק העניין וההישג וכמובן בשל השכר – אבל כיצד יושפעו זכויותיהן אם הן אכן יעבדו?

הטבות המעוגנות בחוקים:

  • הטבת מס הכנסה – אם חד הורית זכאית לנקודת זיכוי נוספת לעומת אמהות עובדות אחרות שמגדלות אותו מספר ילדים שוויה של ההטבה עומד על כ-200 שקלים לחודש!
  • קצבת ילדים – המוסד לביטוח לאומי משלם מדי חודש לכלל האמהות (או אבות אם אין אם) קצבת ילדים שגובהה קבוע בחוק בעבור כל ילד.

ישנו הבדל בין הקצבה לילד ראשון שני והלאה…

אמהות חד הוריות אינן מקבלות קצבת ילדים חודשית מוגדלת אמנם אבל, בגין כל ילד בין הגילאים 6-11 זכאית האם לתשלום מענק בגובה 1,383 שקלים, ובעבור כל ילד בין הגילאים 11-14 זכאית האם החד הורית למענק בגובה של 768 שקלים.

  • ימי מחלת ילד בתשלום – חוק דמי מחלה מסדיר את התשלומים המגיעים להורה המחסיר ימי עבודה עקב מחלה של ילדו. החוק מיטיב עם אמהות חד הוריות וקובע כי הורה יחיד יכול לנצל עד 16 ימי מחלה צבורים בשנה בגין מחלה של ילד עד גיל 16.

ומה קורה אם ילד חולה במחלה ממארת?

במקרה הזה, מאפשר החוק להורה היחיד לנצל 60 יום מימי המחלה שלו על מנת לטפל בילד החולה.

הורה יחיד לילד עם מוגבלויות – האם יש הטבות?

אם אתה הורה יחיד לילד עם מוגבלות מאובחנת מבחינה רפואית – אתה זכאי להיעדר מהעבודה 30 ימים בשנה לשם טיפול בילד, על חשבון ימי המחלה הצבורים שלך!

  • אם יצאת לעבוד במשרה חלקית או בשכר נמוך מאד – את זכאית במסגרת הקצבאות לאמהות חד הוריות לקבל תשלומי הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה – החוק מבטיח תשלומי הבטחת הכנסה מוגדלים למשפחות חד-הוריות, שבהן ההורה איננו עובד, והשלמת הכנסה לאלה שהכנסתם נמוכה ואינה מספקת.
לסיכום
חוק דמי מחלה מקנה להורה היחיד מכסת ימי מחלת ילד הגבוהה ב-50% מהמכסה של הורה נשוי.

אם חד הורית – יצאת לעבודה, ומי ישמור על הילד?

הידעת? לילד שלך יש קדימות בקבלה למעון יום ציבורי ליד הבית בהצגת המסמכים תוכלי ליהנות מהטבה זו ולהבטיח את מקום ילדך במעון!

אם חד הורית – חסרת השכלה, אין לך מקצוע?

תוכלי לפנות אל לשכת התעסוקה, המקנה לאמהות חד הוריות עדיפות בקורסי הכשרה מקצועיים והשמתם במקומות עבודה מתאימים!

עובדת בארגון גדול?

תוכלי לברר עם ועד העובדים האם מכוח הסכם או הסדר קיבוצי במקום העבודה מגיעות לך הטבות נוספות.

המוסד לביטוח לאומי הוא הכתובת לבירור זכויותייך כאם חד הורית – שם תוכלי לוודא מהן זכויותייך ומהי גבוה הקצבה המגיעה לך וההטבות המתעדכנות מעת לעת!

בהצלחה!