ילדת? מזל טוב, עכשיו את יוצאת לחופשת לידה – דעי את זכויותייך. חוק עבודת נשים התשי"ד 1954 מסדיר את יחסי העבודה של נשים במצבים שונים בחייהן – ואת ההגנות הניתנות לנשים במקומות העבודה במצב של הריון, לידה, טיפולי פוריות וכד'…

אין ספק כי הריון ולידת ילד הינן תקופות מאושרות בחיי נשים ובני זוגן. אז מדוע נשים כל כך חוששות לספר למעביד על ההריון, או לדבר על תוכניותיהן לאחר הלידה?

הסיבה היא שמעבידים רבים אינם מקבלים ברוח טובה את רצונה של היולדת להאריך את חופשת הלידה, להתפטר ולטפל בילד, או שפשוט לא בא להם להעסיק נשים בהריון כאשר ברור כי עשויות להתעורר בעיות רפואיות עייפות או היעדרויות לצרכי בדיקות…

את כבר בשבועות האחרונים של ההריון? קשה לך להמשיך ולעבוד?

טוב, הגיע הרגע, את בחודש מתקדם (שמיני או תשיעי) ועברת בהצלחה את כל ההריון במקום העבודה, ועכשיו צריך לתכנן את חופשת הלידה – אז מה בעצם מגיע לך?

החוק מקנה לך אפשרות להתחיל את חופשת הלידה עד שבעה שבועות לפני הלידה! עלייך לפנות למעסיק ולשוחח עמו על תכניותייך לצאת לחופשת לידה טרם הלידה…

מזל טוב, בשעה טובה ילדת ועכשיו את בחופשת לידה בבית… איך ממשיכים מכאן?

במהלך חופשת הלידה, עלייך לשמור על קשר עם מקום העבודה ולעדכן את הממונים עלייך בתוכניותייך – האם את חוזרת במועד או מאריכה את חופשת הלידה או אולי מתפטרת כדי לטפל ברך הנולד…

פוטרת במהלך חופשת הלידה? את צריכה ייעוץ משפטי ומהר…

החוק קובע כי עובדת שילדה מוגנת מפני פיטורים 60 יום לאחר תום חופשת הלידה ובנוסף יש ליתן לעובדת הודעה מוקדמת (או תמורתה) – כאשר אין לחפוף בין התקופות.

אם כך – מעביד שמפטר עובדת במהלך חופשת הלידה צריך לשלם עבורה את שלושת החודשים האמורים (יש לשים לב – אם עבדת פחות משנה – תקופת ההודעה המוקדמת הינה פחות מחודש…) והכל בהתאם לתנאי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות.

בנוסף, יש לציין כי פיטורי אישה במהלך חופשת הלידה מהווים הפרה של הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שכן הם מהווים פיטורים על בסיס אפלייה, ועשויים לזכות בפיצויי כספי של עד 50,000 שקלים!

עורך דין המנוסה בדיני עבודה ומומחה בתחום של עבודת נשים ואפליה בעבודה יוכל להשיג עבורך את כספי הפיצויים המגיעים לך בגין התנהלותו הבלתי חוקית של מעבידך ופיטורייך בהריון!

החלטת להישאר בבית ולטפל בתינוק – את זכאית לפיצויי פיטורים!

חוק פיצויי פיטורים קובע כי עובדת שמעוניינת לאחר הלידה להישאר בבית עם הרך הנולד ולטפל בו ומתפטרת מעבודתה בשל כך- זכאית לתשלום פיצויי פיטורים מלאים!

אז מהו המועד למתן הודעת העובדת על התפטרותה בשל רצונה להישאר בבית ולטפל בילד?- חוק עבודת נשים אינו קובע מהו המועד למתן ההודעה , אולם פסיקת בית הדין לעבודה בעניין זה עניפה, להלן סקירה של חלק מפסקי הדין הנוגעים לעניין זה:

  • דב"ע 3-63/98 גדי בובליל נ' א.א.צ. שירותים משפטיים בע"מ – בפסק דין זה נקבע כי אם עובדת מתפטרת לאחר שילדה וחזרה לעבודה למשך מספר שבועות, קיימת חזקה כי סיבת ההתפטרות נובעת מרצונה לטפל בתינוק.
  • דב"ע ל/3-4 דוד יניר נ' מזל לוי – בפסק דין זה נקבע כי הודעתה של עובדת לפני הלידה כי אין בכוונתה לחזור לעבודה לא תפגע בזכותה לקבלת פיצויי פיטורים אם התפטרה בפועל לאחר הלידה.
  • דב"ע נה/3-51 דינה חבה נ' סופר דרינק בע"מ – בפסק דין זה נקבע כי עובדת שהתפטרה על מנת לטפל בילד לא תפסיד את פיצויי הפיטורים גם אם החלה לעבודה במקום אחר זמן קצר לאחר התפטרותה, ובתנאי שבמקום העבודה החדש תנאי העבודה קרי; שעות העבודה ומקומה מאפשרים לה לשהות זמן רב יותר בביתה עם הילד.

טיפים – הדרך הנכונה להודיע למעביד שאת נשארת בבית עם התינוק ולקבל פיצויי פיטורים!

  • את ההודעה הרשמית על ההתפטרות יש לתת רק לאחר הילדה ובכתב.
  • במכתב ההתפטרות יש לציין מפורשות כי ההתפטרות היא בשל רצונך להישאר בבית עם הרך הנולד ולטפל בו.
  • אם את הולכת לעבוד במקום אחר- יש לוודא כי אכן המקום הרבה יותר קרוב לביתך או ששעות העבודה פחותות בהרבה אחרת את עלולה להידרש להחזיר את פיצויי הפיטורים את התנאים אינם שונים ממקום העבודה בו התפטרת.
  • כמובן שלאחר מספר חודשים בהם שהית בבית עם התינוק- את יכולה לשוב לעבודה בכל מקום שתבחרי גם אם התנאים אינם שונים ממקום העבודה הקודם ממנו התפטרת.

מהי חופשת הלידה המינימאלית שאת יכולה לקחת?

החוק קובע כי את יכולה לקצר את חופשת הלידה, אולם חופשת הלידה המינימאלית שאת צריכה לשהות בה הינה 14 שבועות!

את יכולה להודיע על קיצור חופשת הלידה למעבידך – בכתב, ועליו להשיבך לעבודה תוך 3 שבועות מיום הודעתך!

הארכת חופשת לידה?

לאחרונה תוקן חוק עבודת נשים כך שחופשת הלידה הוארכה ל-26 שבועות!