פיטורים עובדת בהריון

המעסיק מצמצם מחלקות? סוגר את העסק? מעביר את משרדי החברה למקום מרוחק – בהצלחה!

אבל אם עובדת אצלו ואת בהריון – המעביד בבעיה וייאלץ לקבל היתר ממשרד התמ"ת בכדי לפטר אותך, לצמצם או לשנות את משרתך או תנאי עבודתך!

אסור לפטר אישה בהריון – קובע חוק עבודת נשים, אולם יש לשים לב לאותיות הקטנות – האיסור על הפיטורים אינו גורף, והאיסור חל לגבי פיטורים בגלל ההריון.

כלומר – אם המעביד נאלץ לפטר עובדת בהריון מסיבה שאינה קשורה להריונה – יוכל הוא לעשות זאת במסגרת ההגבלות החלות בחוק ותוך קבלת אישור מיוחד – היתר לפיטורי אישה בהריון ממשרד התעשייה המסחר והתעסוקה, הלא הוא משרד התמ"ת.

פיטור עובדת בהריון

כללי ברזל למעסיק – מתי תדעי שלמעסיק יש "קייס" מוצק לפיטורייך?

  1. מעסיק עובדת בהריון שלא מרוצים מתפקודה – המעסיק צריך לתעד את כל השיחות וההערות המקצועיות בכתב – שכן אחרת לא יוכל לקבל היתר לפיטורייך אם לא יוכיח כי הסיבה אינה קשורה להריון!
  2. עובדת למעלה משישה חודשים? אסור למעביד לפטר אותך, לצמצם את משרתך או לשנות את תנאי עבודתך ללא היתר מפורש ממשרד התמ"ת!
  3. אסור לתת לך העובדת בהריון הודעה על פיטורים, צמצום משרה או לשנות את תנאי עבודתך – עד שנתקבל היתר משרד התמ"ת.
  4. הבקשה למשרד התמ"ת וההחלטה בבקשה אורכים בין חודשיים לשלושה – שכן מדובר בהליך שכולל הגשת מסמכים וראיות, תצהירים וחקירות בפני הממונה מטעם משרד התמ"ת באגף לפיקוח והסדרה בעניין חוק עבודת נשים.
  5. ברוב המקרים ההיתר לא יינתן רטרואקטיבית אלא מיום הגשת הבקשה – ורק מהנימוקים הקבועים בחוק ניתן לבקש היתר רטרואקטיבי.

התחום האפור:

עובדת שמועסקת פחות מחצי שנה – בהתאם לפסיקות בתי הדין לעבודה ברחבי הארץ, אם הפיטורים יעשו בסמוך להשלמת חצי שנת עבודה, או שההודעה המוקדמת תשולם לעובדת ויחסי העבודה יסתיימו מיד בכדי למנוע השלמת חצי שנה – אתה מסתכן כי במקרים אלו בית הדין יקבע כי פעולותיך נעשו על מנת להתחמק מהוראות חוק עבודת נשים וישית עליך את העונש הקבוע בחוק זה!

מתי פונים?

מעסיק אשר יודע כי ככל הנראה יהיה עליו לשנות את תנאי עבודתן של עובדות בהריון או לפטרן – עליו לפנות מיד לעורך דין שיגיש בקשה להיתר במשרד התמ"ת, שכן עד קבלת ההיתר ישולם שכר העובדות במלואו, גם אם בפועל העסק כבר נסגר או עבר, וגם אם לא עבדו בפועל!

איך פונים?

בבקשת היתר לפיטורי עובדת בהריון, יש להעלות טיעונים משפטיים המאפשרים לממונה על עבודת נשים ליתן את ההיתר. נימוקים אלו קשורים למהות העסק, אופי הצמצום, סיבת בקשת ההיתר, כמה עובדים אחרים יש בעסק, מהו תפקידה של העובדת שרוצים לפטר וכו'…לך כעובדת מותר להתגונן ולהביא טיעונים מצידך ואף לקבל ייעוץ משפטי והדרכה נכונה לביצוע התהליך.

יש לזכור כי רק כ- 30% מהבקשות להיתר פיטורים מתקבלות ועל כן המעביד יצטרך להוכיח שאין קשר בין הפיטורים להריון.

עובדת המפוטרת במהלך ההריון או בחופשת לידה ניזקה כלכלית באופן קשה- ולכן כדאי להיעזר בשירותי עו"ד מומחה לדיני עבודה המכיר את ההליך במשרד התמ"ת ואופי התנהלות הממונה על חוק עבודת נשים בכדי שלא יינתן היתר.

מהו ההליך?

  1. המעביד מגיש בקשה על גבי טפסים מתאימים בצירוף בקשה משפטית בד"כ של עו"ד.
  2. צירוף ראיות, תצהירים וכל חומר התומך בבקשה.
  3. הבקשה מועברת אלייך לקבלת תגובתך- בשלב זה אנחנו נכנסים לתמונה מכינים את התגובה וממפים את המצב המשפטי מחפשים סימוכין ועדים לטענותייך.
  4. הצדדים מגיעים לחקירה במשרדי משרדי התמ"ת- אנחנו נכין אותך לחקירה הצורה הכי מקצועית שיש .
  5. החלטת התמ"ת מועברת לצדדים.

ההחלטה:

ההיתר ניתן – את מפוטרת מיום מתן ההיתר ואילך.

ההיתר לא ניתן – המעביד יכול  לערער על החלטת הממונה על עבודת נשים בפני ביה"ד לעבודה במסגרת הטיעונים הקבועים בחוק  או להגיע איתך להסדר או המשך העבודה- גם כאן נערוך עבורך את ההסדר הטוב ביותר .

למשרדנו ניסיון רב בייצוג עובדות שהמעסיק פנה לבקשת היתר לפיטוריהן .

בהתגוננות נכונה ומנומקת ומסמכים התומכים בבקשה, תוכלי לבטל את רוע הגזירה ולא יינתן היתר לפיטורייך.

כך תוכלי לזכות בכל התשלומים המגיעים לך בחוק במשך ההריון ולאחר הלידה.

 

עוד מידע בנושא פיטורין בזמן הריון :

כל מה שרצית לדעת על פיטורים בהריון ולא העזת לשאול!

נשים עובדות מוגנות מפני פיטורים על רקע הריון בשני חוקים מרכזיים: חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

חוק עבודת נשים אוסר פיטורים בהריון בגלל ההיריון ומחייב את המעסיק לפנות לקבלת היתר לפיטורי עובדת בהריון אבל – רק אם מדובר בעובדת שעובדת חצי שנה במקום העבודה.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה לעומת זאת אוסר על אפלייה בין עובדים בקבלה לעבודה או בפיטורים מהעבודה- ובכך מגן על נשים בהריון מפני פיטורים החל מיום העבודה הראשון או אפילו בקבלה לעבודה עוד טרם התחלת עבודה בפועל.

פיטורים בהריון –

איך תדעי שהפיטורים שלך בהריון נעשו בניגוד לחוק וכיצד תפעלי?

  1. אם את עובדת מעל חצי שנה במקום העבודה לפני פיטורייך המעביד חייב לממונה על חוק עבודת נשים בזרוע העבודה לקבלת היתר לפטר אותך- כל עוד אין היתר כזה הוא אינו יכול לפטר אותך.
  2. עובדת פחות מחצי שנה- לא לדאוג את עדיין מוגנת אם המעסיק רוצה לפטר אותך בגלל ההריון.
  3. ומה קורה אם סיבת הפיטורים היא אחרת וההיריון רק זירז את העניין? גם פה יש מה לעשות, למעסיק אסור בכלל לקחת את היותך בהריון כשיקול בפיטורייך.
  4. ומכאן מה עושים? צריך להוכיח מה הסיבות האמתיות לפיטורייך והאם יש קשר להיותך בהריון, ככל שיש קשר כזה תזכי בפיצוי כספי הולם שכן הפיטורים הם בניגוד לחוק.

עובדת חצי שנה? כאן תוכלי לקרוא על הליך של פיטורים בהריון

החוק ה

חל עלייך – חוק עבודת נשים

מה מחייב החוק? קבלת היתר מהממונה על עבודת נשים לפני שמפטרים אותך

איך מקבלים היתר כזה? המעסיק פונה אל הממונה בבקשה לקבל היתר פיטורים לעובדת בהריון.

הממונה תעביר לידייך עותק מן הבקשה ותתן לך הזדמנות להגיב ולהעלות את טענותייך

הצדדים יגיעו לתשאול במשרדי הממונה על עבודת נשים בזרוע העבודה (שהיה פעם משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים)

לאחר מכן תינתן החלטה בכתב האם יש היתר לפטר אותך- ואז המעסיק יכול לפטרך או אם לא נתקבל היתר לפיטורייך- את זכאית להישאר בעבודתך

האם אפשר לקבל ייצוג וייעוץ משפטי בהליך לבקשת היתר פיטורים? אפשר ורצוי שתהיי מיוצגת בהליך על ידי עורך דין שיוכל להנחות אותך ולמצות את זכויותייך ואולי אף להשאיר אותך בעבודתך עד ללידה- כך יישמרו זכויותייך הכלכליות (דמי לידה, מענק לידה, אבטלה לאחר הלידה אם תרצי להישאר בבית עם הילד וכיוצ"ב…)

אם ניתן היתר לפטר אותך– ניתן לערער על החלטת הממונה בביה"ד לעבודה בהליך ערעור על החלטת ממונה

אם לא ניתן היתר לפטר אותך– או שתחזרי לעבודה או שעורך הדין מטעמך יגיע להסכמות מול המעסיק על קבלת פיצוי או תשלום שכן לעיתים לא נוח לצדדים שניהם לחזור לעבוד יחדיו.

עובדת פחות מחצי שנה? כאן תוכלי לקרוא על זכויותייך בפיטורים בהריון

השאלה המרכזית במצב של פיטורים בהריון לעובדת שעבדה פחות מחצי שנה היא- האם יש קשר בין הפיטורים להריון- ככל שתצליחי להוכיח את הקשר- תזכי בפיצוי כספי גבוה.

במשרדנו יוצגו עובדות רבות שעבדו פחות מחצי שנה וזכו לפיצוי גבוה, לדוגמה :

איך תוכיחי שהפיטורים קשורים להיריון?

  1. סמיכות האירועים- הודעת על ההיריון ובסמוך לכך פוטרת
  2. היעדר טענות מקצועיות כלפייך
  3. המלצות או חיזוקים חיוביים טרם ההודעה על ההיריון שהפכו לפיטורים לאחר הודעתך
  4. אמירות מפלות או שנוגעות להיעדרותך בהריון או לאי זמינות עקב הריון

 

עו"ד מקצועי בתחום דיני נשים בעבודה יוכל לערוך עמך תחקיר עומק רלבנטי ולמצוא את הנקודות שיקשרו את פיטורייך להריון אם אכן היה קשר.

ואז מה עושים אם אין לי הוכחות?

נטל ההוכחה עובר למעסיק, אם את הוכחת שלא היה בהתנהגותך או בעבודתך סיבה לפיטורייך ואלו נעשו עקב הודעתך על ההריון, בית הדין יכפה על המעסיק שיוכיח אחרת.

איזה פיצוי אקבל?

בכל מקרה של פיטורים בהריון יש שני סוגי פיצוי:

  1. פיצוי ממוני עם הוכחת נזק- לדוגמה שכר עד הלידה, לאחר הלידה, פיצויי פיטורים וכיוצ"ב.
  2. פיצוי ממוני ללא הוכחת נזק- בגלל שמעסיק מפר את החוק גם אם לא נגרם נזק יש פיצוי עד 120,000 ₪ לפי חומרת הנסיבות ושיקול דעת בית הדין לעבודה.

אם פיטרו אותך בהריון זה הזמן לפנות לייעוץ מקצועי ולראות אם מגיע לך פיצוי, ולא רק בשביל עצמך – גם בכדי לבסס שוויון זכויות בין המינים בתעסוקה לאורך שנים ובכדי להרתיע מעסיקים מפיטורים כאלו.