חוק האיסור על עישון במקומות ציבוריים מגביל את העובדים המעשנים ואוסר עליהם לעשן במקום העבודה.

מעשן? אז מתי וכמה פעמים מותר לך לצאת ל"הפסקת סיגריה" בשעות העבודה? האם המעסיק יכול לאסור עליך לצאת בשעות העבודה?

מצד אחד, פיטורי עובד היות והוא מעשן יכולה להוות בעיה – שכן המדובר בפיטורים מפלים לרעה, מאידך אם הפסקות העישון הנדרשות למעשן אינן עולות בקנה אחד עם הנהלים המותרים במקום העבודה הרי שישנה עילה לפיטורים שכן העובד המעשן אינו יכול לעמדו בתנאי הסכם העבודה שנקבע.

כל מעסיק באשר הוא אינו חייב לאפשר לעובדיו הפסקות שאינן הפסקות רשמיות ויכול להתנגד להפסקות לצורך עישון, שיחות פרטיות בנייד או שתיית קפה תכופות מצד העובד.

למשל, תנאי העסקה הקבועים על פי חוק מעניקים לעובד זכאות ל – 45 דקות הפסקה, אשר מתוכן 30 דקות רציפות ביום עבודה של שש שעות ומעלה.

כלומר – למרות שהחוק אוסר על אפליית עובדים הרי שכפועל יוצא מחוק איסור עישון במקומות ציבוריים נובע כי במידה ועובד מרבה בהפסקות עישון שלא במסגרת ההפסקה הרשמית רשאי המעביד לנכות משכרו את זמן העישון.

ישנם מעבידים שמראש נותנים לעובדים מעשנים שכר נמוך יותר ולוקחים מראש בחשבון את העובדה כי אלו נדרשים להפסקות תכופות יותר לעומת עובדים לא מעשנים! ותתפלאו- זה חוקי!

קבלה לעבודה – האם מותר לשאול אם אדם מעשן?

בהתאם לעמדת החוק והפסיקה כיום, הרי ששאלה כזו עשויה להתפרש כשאלה מפלה בראיון העבודה ועל כן לא רצוי להעלות אותה.

לעומת זאת, במודעת הדרושים יכול מעסיק להציב כחלק מתנאי העבודה כי המועמדים נדרשים שלא להיות מעשנים.

האם יש לעובדים אחרים מה לעשות כנגד עובד מעשן המפריע להם?

קודם כל – כן!

אם העובד המעשן עושה זאת במקום העבודה ומפריע לעובדים אחרים – ניתן לאסור עליו לעשות כן, ואם המעסיק לא פועל למיגור תופעה זו יוכלו יתר העובדים לתבוע את המעסיק!

אם העובד המעשן יוצא להפסקות רבות ועקב כך מטיל עומס עבודה על עמיתיו לעבודה – הרי שהעובדים האחרים יוכלו להתפטר מעבודתם בשל הרעת תנאים ולדרוש פיצויי פיטורים מלאים מהמעביד.

בית המשפט היום נוטה לכיוונו של המעביד במקרים של רצון המעביד להעסיק עובדים שאינם מעשנים.

מעניין יהיה לראות את ההתפתחות בגין טענות של מעבידים על אי רצון להעסיק עובדים מעשנים עקב נטייתם של אלו לחלות יותר מאחרים ולהיעדר… אך הדרך עדיין רחוקה להכרעה בעניין זה!

אפליית מעשנים במקום עבודה הוא תחום חדש שהולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות – ככל שיותר ויותר חוקים ותקנות נחקקים כנגד מעשנים.

חוק האיסור על עישון במקומות ציבוריים פתח את הצוהר לאפליה במקומות עבודה. ככל הנראה מגמה זו הולכת להתחזק. הלא מעשנים בוודאי מברכים על המגמה, המעשנים לעומת זאת – כדאי שיפסיקו לעשן.