תביעה תקדימית: "אל על פיטרה הומו שהביא ילד בהליך פונדקאות"

מר רונן רוזנבלט ניר תובע את אל על בבית משפט בברזיל, בטענה שפוטר לאחר שהודיע כי הוא ובעלו מצפים לשני ילדים שנולדו בהליך פונדקאות.

התובע טוען בכתב התביעה כי "לאישה במצב מקביל לא היו מעזים לעשות דבר כזה".

אל על בתגובה: "דוחים את הטענות, הוא בכלל הועסק על ידי סוכן מכירות ולא על ידינו"

לחברת התעופה אל על תפקיד מרכזי בהחלטה ההיסטורית של בתי הדין לעבודה ושל בג"ץ להכיר בזוגות בני אותו מין, והורה לחברה להכיר בזכאותו של הדייל יונתן דנילוביץ' לקבל כרטיס טיסה עבור בן זוגו.

רונן רוזנבלט ניר- התובע טוען כי פוטר בשל בקשתו לצאת חופשת לידה בתום הליך פונדקאות עם בעלו.

התובע טוען כי פיטוריו בוצעו תוך אפליה על רקע נטייה מינית, ודורש מהחברה לפצותו ביותר ממיליון שקלים.

רונן מתגורר בסאו פאולו שבברזיל, ונשוי לנספח הכלכלי של ישראל בברזיל, רועי רוזנבלט ניר.

בשנת 2009 החל התובע לעבוד בחברת אל על בתפקיד מנהל המטען של החברה.

תקופת העסקתו של רונן התאפיינה בעבודה מאומצת, במטרה להתגבר על קשיי הקליטה בהם נתקלה אל על בברזיל, ולעומת זאת, גם בצמיחה מואצת של הקו בשנה השנייה לקיומו.

במהלך עבודתו קיבל רונן פידבקים חיוביים, אולם הכל השתנה כאשר הודיע להם כי הוא ובעלו החלו בהליך פונדקאות, שהביא לשני הליכי הריונות. "כשהודעתי על התינוק הראשון גל עמית, הבוס שלי מניו יורק, עוד אמר מזל טוב. עם תינוק השני כבר החלו לעלות שאלות בנוגע לחופשת הלידה. שבועיים לאחר מכן הוא הגיע מניו יורק במטרה לפטר אותי".

בעתירה שהגיש רונן  לבית המשפט בברזיל, הוא טוען לאפליה על רקע נטייתו המינית. "הם ניצלו את העובדה שאין באותו רגע שום חוק שאומר מפורשות שאני אמור לקבל את חופשת הלידה".

לאחר שהגיש רונן את תביעתו לבית המשפט, התקשר אליו אחד הסמנכ"לים ודרש ממנו להחזיר את כרטיסי הטיסה להם הוא זכאי, עמם תכננו השניים לנסוע פעמיים להודו, כדי להביא את הילדים שנולדו להם.

רונן התעקש שאת הכרטיסים קיבל בזכות, מתוקף היותו עובד החברה, ועל פי חוקי החברה, גם לעובד מפוטר יש שנה לממש את כרטיסי הבונוס שלו. אלא שכאשר הגיע לצ'ק אין בנמל התעופה, נמסר לו כי התקבלה "הוראה מגבוה" שלא להעלותו על הטיסה. בסופו של דבר, נאלצו השניים לשוב הביתה ולרכוש בעצמם כרטיסים לטיסה שהמריאה למחרת.

"לתובע היה מטען רב ועגלת תינוק, כי היה מדובר בנסיעה ארוכה, והוא הרגיש מושפל מאוד מול בן זוגו, צוות אלעל ואנשים אחרים בשדה התעופה", כך נכתב בתביעה

התובע טוען כי אין ולא נעשו צמצומים באותה התקופה וכי "ה'צמצום היחידי באותה תקופה היה פיטורי הומו שרצה לצאת לחופשת לידה"

בחברת אל על בכלל טוענים כי הם לא המעסיק פורמאלית אולם התובע טוען כי  שום דבר לא השתנה בפועל בשגרת עבודתו. "כתוב גם בחוזה שמי שמעסיק אותי ומי שמפטר אותי זה אל על".

בכתב התביעה נטען כי משכורותיו של רונן אמנם שולמו על ידי שתי החברות האחרות, אך הן קיבלו את התשלום הזה מאל על, באמצעות חשבוניות ששלחו.וכי בפועל אלעל היתה המעסיק של התובע ואליה ואל מנהליה היה התובע כפוף בעבודתו.

כתב התביעה מפרט כי התהליך שבו רונן עובד עבור אל על אך זו לא מכירה בה כעובד מנוגד לחוקה בברזיל.

לאחר שפנה למנכ"ל אל על, קיבל רונן מכתב תשובה מהלשכה המשפטית, בו הם דוחים בתוקף את הטענה לאפליה על רקע נטייה מינית, ומזכירים לו כי הם אינם מכירים בו כעובד אל על. כמו כן, במכתב טענו כי צמצום השירותים שקיבלה אל על מהחברות שהעסיקו את רונן נבע מחוסר רווחיותו הקו לסאו פאולו, שנסגר לבסוף..

התובע טוען כי "אפליה מכוערת זו פוגעת בקבוצת מיעוט אחת היום ותפגע באחרת מחר"

במקביל להליך המשפטי פנה רונן גם לעו"ד ציונה קניג יאיר, נציבת שוויון זכויות בעבודה במשרד התמ"ת בירושלים.

התובע טוען כי אל על עשתה את מה שלא הייתה מעזה לעולם לעשות לאישה במצב מקביל, רק בגלל שסברה וכנראה עדיין סבורה שהגנת החוק לא תהיה נתונה לגבר הומוסקסואל הזכאי לחופשת הלידה.

רונן מבקש מנציבת שוויון הזכויות בעבודה להתערב במאבקו, כנציגת הציבור והממשלה. "אפלייה מכוערת זו פוגעת בקבוצת מיעוט אחת היום ותפגע באחרת מחר", אמר. "לציבור בארץ הזכות לדעת כיצד נוהגת חברת התעופה 'הלאומית' בעובדיה חברי קהילת הלהט"ב".

אל על: דוחים את הטענות – הוא בכלל לא היה עובד שלנו

דובר חברת אל על, רני רהב, מסר בתגובה: "באל על דוחים את הטענות המועלות מכל וכל. מר רוזנבלט ניר לא היה מעולם עובד של חברת אל על, אלא עבד אצל סוכן מכירות של שירותי מטען מקומי בברזיל. כידוע, אל על הפסיקה לפעול בקו לסאו פאולו ביום 10 בנובמבר 2011, וסיום העסקתו של מר רוזנבלט ניר על ידי סוכן המכירות המקומי אינו קשור בשום צורה ואופן לכל נושא אחר".

משרד התמ"ת מסר בתגובה: "הפניה הגיעה לנציבת שוויון זכויות בעבודה, אשר בוחנת את החשד לאפליה על רקע הורות, חופשת לידה ומגדר. לא נוכל להרחיב בנושא, מאחר ולא קיבלנו את הסכמתם של בני הזוג".